Back on track!?

Je herkent deze situatie misschien wel?? Je vader en moeder hebben op Magister je cijferlijst van het 1e semester bekeken en zeggen tegen je: “ Mooi hoor die 9 voor Nederlands, maar hoe kom je aan die 5 voor Biologie??” Ja helaas, de rode cijfers krijgen meer aandacht dan de groene cijfers. Dat herkennen jullie waarschijnlijk wel.. en nu moet jij gaan uitleggen hoe je aan die 5 bent gekomen?? Dat weet je vaak zelf ook niet.. of wanneer je wel weet wat de oorzaak is, dan heb je het daar nu liever even niet over!

In de vorige column had ik het over reflecteren op je werk/ resultaten.. lees die nog eens door en ga voor jezelf bekijken wat je anders kunt doen in het volgende semester. Hierbij kan de SWOT-analyse je misschien een handje helpen.

De SWOT- analyse is een kwadrant (google het even zodat je er een beeld bij hebt) wat de volgende 4 zaken onder het voetlicht brengt. Strenghts/ Sterktes, Weaknesses/ Zwakte, Opportunitues/ Kansen en Threats/ Bedreigingen.

Dit kwadrant kun je juist in deze tijd van lockdown eens voor jezelf invullen. Wat zijn jouw sterkte kanten wat betreft jouw leerproces??

  • Standvastigheid, doorzettingsvermogen
  • Goede planning maken, timemanagement
  • Je bent gemotiveerd, want je wilt een bepaald doel bereiken

Je leert misschien door te doen, te denken, te dromen, te beslissen; kijk online eens naar de 4 leerstijlen van Kolb en doe voor jezelf een testje zodat je weet welke leerstijl op jou van toepassing is!

Vervolgens vraag je jezelf af wat je zwakke kanten zijn?

  • Liever geen doelen stellen, dan hoef ik me er ook niet aan te houden
  • Planning….. het lukt toch niet om me eraan te houden en hem bijstellen heeft geen zin, want ik ga toch weer de mist in
  • Timemanagement?? Ik weet niet hoelang ik met een bepaalde opdracht bezig ben van dat vak.. dus kan ik ook geen goede planning maken

Je begrijpt de volgende uitspraak nu wel: Een doel zonder plan, blijft helaas een wens!

Dan ga je nadenken over de kansen die er nu zijn?

  • Je hebt geen reistijd naar en van school, dus meer leertijd!
  • Online kun je aan leerkrachten en leerlingen de hele dag door vragen stellen
  • Online kun je ook nieuwe studievaardigheden ontwikkelen… Ga online een cursus doen!! Kijk op: www.rtpraktijkdrv.nl

Doe tussendoor iets voor een ander of je ouders… b.v. klusje op je kamer of in de keuken of in de tuin. Voor jou even een beweegmoment en je maakt de ander er blij mee!

Tenslotte breng je in kaart welke bedreigingen er zijn voor jouw leerproces?

  • Negatieve gedachten en gevoelens kunnen je handelen beïnvloeden… vooral in deze tijd. ( bedenk een positieve affirmatie: “Elk nadeel heeft zijn voordeel”)
  • Social Media… die had je al verwacht denk ik.. Het brengt je heel veel goeds; namelijk je kunt ten allen tijde contact zoeken met wie jij maar wilt, maar het kan ook je focus continue verstoren!

Conclusie: weten waar je krachten liggen en deze inzetten voor je leerwerk, dat werkt weerstand verlagend en succes verhogend!!

Meer weten over online studievaardigheden leren? Mail naar gery@rtpraktijkdrv.nl

Gery van den Bruinhorst- Jongerden

R.T.Praktijk De Ronde Venen