Studiegedrag veranderen

Wat een rare tijd is het voor jullie als leerlingen en studenten! Natuurlijk is het voor iedereen een tijd van onverwachte wendingen, afspraken en situaties. Dat vraagt van ons flexibiliteit en gedragsveranderingen. Dat laatste is nog niet zo eenvoudig.

Neem bijvoorbeeld het handen wassen. In een interessant boek van Ben Tiggelaar dat heet “De Ladder” (2019) las ik een verhaal over het handen wassen. Dit verhaal start in 1846 in Wenen waar een arts die nieuw komt werken op één van de twee kraamafdelingen een dramatisch verschil ziet tussen beide kraamafdelingen. Op zijn afdeling sterft namelijk gemiddeld 1 : 10 jonge moeders aan ‘kraamvrouwenkoorts’. Op de andere afdeling is het sterftecijfer veel lager nl. 1 : 25. Dr. Semmelweis besluiten diverse methoden uit te testen en experimenteert o.a. met het handenwassen. Hij verplichte zijn medewerkers hun handen te wassen met een chlooroplossing voordat ze op de afdeling komen. Het sterftecijfer daalt uiteindelijk onder de 0,2 % . Pas na meer dan 15 jaar ontdekt Louis Pasteur dat veel ziekten worden veroorzaakt door micro-organismen die we met het blote oog niet kunnen waarnemen. Inmiddels zijn we 170 jaar verder en blijkt dat we de normen op het gebied van handenwassen voor 20% naleven. Hoe komt dat toch?

Het antwoord daarop is, dat er allerlei belemmeringen zijn die onze acties om te veranderen blokkeren. Om te kunnen veranderen moeten we streven naar een nieuw gedrag wat we kunnen volhouden… Wanneer u/ jij nu nieuwsgierig geworden bent naar het vervolg van dit relaas, moet u zeker het boek(je) ‘De Ladder’ van B.Tiggelaar (2019) gaan lezen.

Verandering is vaak een gevecht tegen de eigen gewoontes, tegen de neiging om verlies uit de weg te gaan en tegen allerlei omgevingsfactoren die het huidige, ongewenste gedrag keurig op zijn plek houden. De 3 aanjagers van ons gedrag zijn: 1. capaciteit (kan ik dit?) 2. motivatie (wil ik dit?) en 3. omgeving (waarmee lukt het ?). Met support-technieken (3) beïnvloed je deze factoren en verander je gedrag.

Kies één doel, één gedragsverandering en minimaal 3 support-technieken om je doel te bereiken. Dus denk als leerling of student goed na; wat is je doel; welk gedrag wil je graag veranderen en met welke middelen kun je dat doel bereiken. Daarna start het leerproces.. Het gaat erom dat je een aanpak vindt die voor jou werkt  en je doel dichterbij brengt. Je hebt een idee over hoe je een verandering gaat aanpakken, je gaat aan de slag en je kijkt of het werkt.

Wil jij je aanpak van het ‘leren’ of je studie veranderen? Moet je iets veranderen omdat de resultaten daarom vragen?  Wacht dan niet te lang… maar formuleer voor jezelf een haalbaar doel! Ga daarmee aan de slag om je gedrag stapsgewijs te veranderen en…. zet de juiste studievaardigheden in die jou daarbij kunnen helpen!                                                                                                                                              

Kijk op www.rtpraktijkdrv.nl of mail naar gery@rtpraktijkdrv.nl          

Heel veel succes met veranderen!